Η Janis Joplin γεννήθηκε (19/1/1943) σε μια παραθαλάσσια πόλη του Τέξας γεμάτη με διυλιστήρια, στο Porth Arthur.
Οι γονείς της ήταν μεσοαστοί. Η νεαρή Janis, ήταν μοναχική και έκανε παρέα μόνο με την αγαπημένη της μουσική (folk and blues). Μόλις στα 17, είχε πάρει την μεγάλη απόφαση να γίνει τραγουδίστρια. Στην αρχή εργαζόταν σε μικρά club για να βγάλει χρήματα.
Η ζωή της μέχρι τα 22 ήταν ένα ατελείωτο ώτο-στοπ. Το 1965 κάνει μια αποτυχημένη προσπάθεια να ζήσει φυσιολογικά σύμφωνα με τους κοινωνικούς κανόνες, παρακολουθώντας μαθήματα Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Όστιν. Τον Ιούνιο του 1966 φεύγει μόνιμα για το Σαν Φρανσίσκο και δεν επιστρέφει ποτέ πια στο Τέξας.
Η Janis Joplin γεννήθηκε (19/1/1943) σε μια παραθαλάσσια πόλη του Τέξας γεμάτη με διυλιστήρια, στο Porth Arthur.
Οι γονείς της ήταν μεσοαστοί. Η νεαρή Janis, ήταν μοναχική και έκανε παρέα μόνο με την αγαπημένη της μουσική (folk and blues). Μόλις στα 17, είχε πάρει την μεγάλη απόφαση να γίνει τραγουδίστρια. Στην αρχή εργαζόταν σε μικρά club για να βγάλει χρήματα.
Η ζωή της μέχρι τα 22 ήταν ένα ατελείωτο ώτο-στοπ. Το 1965 κάνει μια αποτυχημένη προσπάθεια να ζήσει φυσιολογικά σύμφωνα με τους κοινωνικούς κανόνες, παρακολουθώντας μαθήματα Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Όστιν. Τον Ιούνιο του 1966 φεύγει μόνιμα για το Σαν Φρανσίσκο και δεν επιστρέφει ποτέ πια στο Τέξας.
- See more at: http://www.tralala.gr/mousikes-biografies-janis-joplin/#sthash.to00kFjh.dpuf
Οι γονείς της ήταν μεσοαστοί. Η νεαρή Janis, ήταν μοναχική και έκανε παρέα μόνο με την αγαπημένη της μουσική (folk and blues). Μόλις στα 17, είχε πάρει την μεγάλη απόφαση να γίνει τραγουδίστρια. Στην αρχή εργαζόταν σε μικρά club για να βγάλει χρήματα.
Η ζωή της μέχρι τα 22 ήταν ένα ατελείωτο ώτο-στοπ. Το 1965 κάνει μια αποτυχημένη προσπάθεια να ζήσει φυσιολογικά σύμφωνα με τους κοινωνικούς κανόνες, παρακολουθώντας μαθήματα Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Όστιν. Τον Ιούνιο του 1966 φεύγει μόνιμα για το Σαν Φρανσίσκο και δεν επιστρέφει ποτέ πια στο Τέξας.
- See more at: http://www.tralala.gr/mousikes-biografies-janis-joplin/#sthash.to00kFjh.dpuf
Η Janis Joplin γεννήθηκε (19/1/1943) σε μια παραθαλάσσια πόλη του Τέξας γεμάτη με διυλιστήρια, στο Porth Arthur.
Οι γονείς της ήταν μεσοαστοί. Η νεαρή Janis, ήταν μοναχική και έκανε παρέα μόνο με την αγαπημένη της μουσική (folk and blues). Μόλις στα 17, είχε πάρει την μεγάλη απόφαση να γίνει τραγουδίστρια. Στην αρχή εργαζόταν σε μικρά club για να βγάλει χρήματα.
Η ζωή της μέχρι τα 22 ήταν ένα ατελείωτο ώτο-στοπ. Το 1965 κάνει μια αποτυχημένη προσπάθεια να ζήσει φυσιολογικά σύμφωνα με τους κοινωνικούς κανόνες, παρακολουθώντας μαθήματα Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Όστιν. Τον Ιούνιο του 1966 φεύγει μόνιμα για το Σαν Φρανσίσκο και δεν επιστρέφει ποτέ πια στο Τέξας.
- See more at: http://www.tralala.gr/mousikes-biografies-janis-joplin/#sthash.to00kFjh.dpuf
Η Τζάνις Τζόπλιν υπήρξε η απόλυτη ιέρεια του blues, η μοναδική λευκή
ερμηνεύτρια που δικαιωματικά στάθηκε δίπλα στη Billie Holiday και την
Bessie Smith, η πρώτη γυναίκα ροκ σταρ, η πλήρης ενσάρκωση της hippie
αντικουλτούρας στη μουσική. Η «Pearl» ταξίδεψε τη λυρική αντήχηση του
πόνου πέρα από τα συμβατικά φωνητικά όρια, πλαισίωσε τις διονυσιακές
κραυγές της με μερικές από τις κορυφαίες μπάντες της εποχής και
«έκλεισε» το μεγαλείο των αυθεντικών, ηλεκτρικών δωδεκάμετρων μέσα σε
τέσσερα LPs, που συγκεντρώνουν τη διαδρομή από την ψυχεδέλεια και τη
soul, μέχρι το «λευκό» blues και τον θάνατο.Οι γονείς της ήταν μεσοαστοί. Η νεαρή Janis, ήταν μοναχική και έκανε παρέα μόνο με την αγαπημένη της μουσική (folk and blues). Μόλις στα 17, είχε πάρει την μεγάλη απόφαση να γίνει τραγουδίστρια. Στην αρχή εργαζόταν σε μικρά club για να βγάλει χρήματα.
Η ζωή της μέχρι τα 22 ήταν ένα ατελείωτο ώτο-στοπ. Το 1965 κάνει μια αποτυχημένη προσπάθεια να ζήσει φυσιολογικά σύμφωνα με τους κοινωνικούς κανόνες, παρακολουθώντας μαθήματα Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Όστιν. Τον Ιούνιο του 1966 φεύγει μόνιμα για το Σαν Φρανσίσκο και δεν επιστρέφει ποτέ πια στο Τέξας.
- See more at: http://www.tralala.gr/mousikes-biografies-janis-joplin/#sthash.to00kFjh.dpuf
Η Τζόπλιν μαζί με τους Big Brother & the Holding Company (1967)
Στις αρχές του 1967 γνωρίζει τον Country Joe McDonald (των Country Joe and the Fish) ξεκινώντας μαζί του μια θυελλώδη σχέση, ενώ παράλληλα εμφανίζεται με τους Big Brother στο θρυλικό Fillmore West και σε άλλα γνωστά κλαμπ της πόλης. Τον Ιούνιο της ίδιας χρονιάς αφήνει άφωνους κοινό και κριτικούς στο Monterey Pop Festival και η καριέρα της εκτινάσσεται στα ύψη. Το αργόσυρτο δωδεκάμετρο «Ball and chain» της αγαπημένης της Μπιγκ Μάμα Θόρντον αλλά και το εκρηκτικό μίγμα από τις μπλουζ και soul φόρμες του «Down on me», οριοθετούν την αστραπιαία και οργισμένη εισβολή της στην κορυφή του ροκ.
Η Columbia Records σπεύδει να υπογράψει συμβόλαιο με την μπάντα και το πρώτο – ομώνυμο – άλμπουμ των Big Brother & the Holding Company κυκλοφορεί τον Αύγουστο του 1967. Ο συνδυασμός των ψυχεδελικών ήχων που «υπηρετεί» η τετράδα του γκρουπ με τις συνθέσεις της Τζάνις που βασίζονται κυρίως στα εφηβικά της ακούσματα και τις blues επιρροές της, δημιουργούν ένα νέο ηχόχρωμα με απεριόριστες αρμονικές δυνατότητες που θα φανούν πολύ περισσότερο ένα χρόνο αργότερα, στο δεύτερο LP, το αριστουργηματικό «Cheap Thrills».
Η Τζάνις με το αγαπημένο της Southern Comfort.
Σε 7 μόλις τραγούδια, το «ταξίδι» στο βινύλιο είναι ονειρικό: περνάει μέσα από τις ιστορικές live εμφανίσεις των Big Brother στο Fillmore East και το Winterland Ballroom και συμπληρώνεται από τις studio ηχογραφήσεις της μπάντας με ένα κοινό στοιχείο, το «πάντρεμα» της ψυχεδέλειας και του μπλουζ με το acid ροκ. Η διαχρονική αξία του «Turtle blues» συναντάει τις τρεις θρυλικές διασκευές «Ball and Chain», «Piece of my heart» και τέλος, το αριστούργημα του Τζορτζ Γκέρσουιν, «Summertime», στην πιο «μαύρη» εκτέλεσή του μετά την Billie Holiday.
Τα προβλήματα όμως δεν παύουν να υπάρχουν. Οι Big Brother δεν δέχονται να είναι η μπάντα της τραγουδίστριάς τους και οι τριβές οδηγούν στο διαζύγιο. Τον Δεκέμβριο του 1968 η Τζόπλιν εγκαταλείπει οριστικά το γκρουπ και ξεκινάει σόλο καριέρα. Δημιουργεί τους Kozmic Blues Band με μια σειρά από session μουσικούς και συνεργάζεται με μύθους όπως ο Nick Gravenites και ο Mike Bloomfield. Προσθέτει πνευστά στην ορχήστρα και αφήνει τη soul και το rhythm & blues να κυλήσουν στις φλέβες του καινούργιου άλμπουμ που ετοιμάζει.
Η Τζόπλιν στη σκηνή του Woodstock (1969)
Τη νύχτα της 16ης Αυγούστου του 1969 κάνει ένα διάλειμμα από τις ηχογραφήσεις και περνάει στη μυθολογία του ροκ. Η εμφάνισή της στο Woodstock είναι γήινη και ουράνια μαζί. Ξεχειλίζοντας από ηρωίνη και αλκοόλ ανεβαίνει στη σκηνή και συγκλονίζει επί μία ώρα τη νύχτα στο Μπέθελ της Νέας Υόρκης. Οι εκατοντάδες χιλιάδες χίπις την ακούν εκστασιασμένοι να τους μετατρέπει σε μύστες ενός παράλληλου κόσμου και να διαλύει με τον παλλόμενο ηλεκτρισμό τής φωνής της κάθε αμφιβολία για τον θρίαμβο των παραισθήσεων, ερμηνεύοντας το Try (Just a little bit harder).
Καθισμένη στην ψυχεδελική της Πόρσε.
Λίγες εβδομάδες αργότερα κυκλοφορεί το υπέροχο «I Got Dem Ol’ Kozmic Blues Again Mama!», ένα LP που ισορροπεί ανάμεσα στη soul του Ότις Ρέντινγκ και το rhythm & blues του Ρέι Τσαρλς, αναδεικνύοντας τη μαγεία και τους ελιγμούς, την αναζήτηση και την ανυπακοή των φωνητικών της Τζάνις που δεν απαρνείται τον αρχικό της δρόμο, αλλά αξιοποιεί το αστείρευτο ταλέντο της ζωγραφίζοντας με όλα τα «χρώματα» που συναντά πάνω στην παλέτα του ροκ. Κάτι που δεν δείχνει να αντιλαμβάνεται μεγάλη μερίδα των κριτικών, αρνούμενη να δεχτεί ότι ο χείμαρρος της Τζόπλιν τροφοδοτείται από πολλούς διαφορετικούς παραπόταμους.
Το άλμπουμ αποτελείται από 4 μπλουζ συνθέσεις του Nick Gravenites και της ίδιας της Τζάνις και συμπληρώνεται από 4 διασκευές, στις οποίες κυριαρχεί η συσσώρευση των ακουσμάτων της εποχής μέσα από δημιουργικά δουλεμένα μοτίβα, επικεντρωμένα για μια ακόμα φορά στις αρμονικές τεχνικές της άφθαρτης υπεροχής που εκπέμπει κάθε ερμηνεία της Τζόπλιν. Όμως οι καταχρήσεις που συνεχώς αυξάνονται φέρνουν την παράπλευρη φθορά, που πλέον αρχίζει να γίνεται φανερή στις live εμφανίσεις του γκρουπ.
Στα τέλη Αυγούστου η Τζόπλιν και οι Full Tilt μπαίνουν στο στούντιο για να ηχογραφήσουν το πρώτο τους άλμπουμ. Την παραγωγή αναλαμβάνει ο Paul Rothchild (πρώην παραγωγός των Doors), ο οποίος κάνει εκπληκτική δουλειά, παρουσιάζοντας ένα ηχητικό έργο τέχνης. Η Τζάνις «κεντάει» στο μικρόφωνο μικρά μαργαριτάρια, προσθέτοντας έναν-έναν τους κρίκους στην αλυσίδα του «Pearl». Όπως το υπέροχο «Me and Bobby McGee» του Κρις Κριστόφερσον, με τον οποίο είχε μια σύντομη σχέση στις αρχές του ’70, το προσωπικό της αριστούργημα «Move over» ή το σπαρακτικό «Cry Baby».
Την 1η Οκτωβρίου η Τζόπλιν πραγματοποιεί την τελευταία της ηχογράφηση, το α-καπέλα αξεπέραστο «Mercedes Benz» και τρεις μέρες αργότερα είναι προγραμματισμένο να βάλει τα φωνητικά στη σύνθεση του Nick Gravenites, «Buried alive in the blues». Αντ’ αυτού, ο μάνατζερ του γκρουπ, Τζον Κουκ, την βρίσκει νεκρή από overdose ηρωίνης στο δωμάτιο 105 του ξενοδοχείου «Landmark Motor» στο Χόλιγουντ. Το LP «Pearl» κυκλοφορεί τελικά τον Ιανουάριο του 1971 και αποτελεί ουσιαστικά τη διαθήκη της μεγάλης ερμηνεύτριας που «θάφτηκε ζωντανή στη μελαγχολία της» σε ηλικία μόλις 27 ετών.
Το «acid ταξίδι» της Τζάνις Τζόπλιν που κράτησε μόλις τέσσερα χρόνια, υπήρξε ένα από τα πιο θυελλώδη στην ιστορία της ροκ μουσικής. Η «Pearl» αναθεώρησε τις δομές του μπλουζ υιοθετώντας όλους τους πειρασμούς των παραισθήσεων και της περιπλάνησης σε μια σαγηνευτική μυσταγωγία ήχων, έμπνευσης και ερμηνευτικής τελειότητας. Η μοναξιά της καθόρισε τη μοίρα της ανοίγοντας πολύ γρήγορα στο βιβλίο της ζωής της το κεφάλαιο των σκοτεινών ιστοριών που την οδήγησαν στο τέλος. Όπως ακριβώς συνήθιζε να λέει η ίδια: «Κάθε βράδυ κάνω έρωτα με 25.000 ανθρώπους, μετά όμως γυρίζω μόνη σπίτι».
Η φήμη της Joplin ως επιτυχημένης τραγουδίστριας γινόταν όλο και πιο μεγάλη. Μετά από μια σύντομη συνεργασία της στις αρχές του ’70 με τους Big Brother διαλέγει ως συνοδευτικό μουσικό γκρουπ τους «Full-Tilt Boogie Band» και μαζί τους βγάζει το τελευταίο της album το 1970 το «Pearl».
To Pearl (μαργαριτάρι), ήταν το παρατσούκλι που της είχαν βγάλει οι φίλοι της. Πριν το «Pearl» προλάβει να κάνει επιτυχία η Joplin βρίσκεται νεκρή στις 4 Οκτωβρίου 1970 στο δωμάτιο του ξενοδοχείου Landmark Motor Hotel στο Hollywood, από υπερβολική δόση ηρωίνης και αλκοόλ.
Το σώμα της αποτεφρώθηκε και οι στάχτες της διασκορπίστηκαν στην παραλία της California. H Joplin έδειξε ότι οι γυναίκες μπορούν να γίνουν rock τραγουδίστριες. Ήταν η πρώτη γυναίκα superstar του rock, η Blue Mama όπως λεγόταν. Ήταν η πρώτη που έσπασε το φαλλοκρατικό κατεστημένο της ροκ κοινότητας. Η φλόγα που έκαιγε μέσα της, την έκανε να λάμπει πάνω στη σκηνή. Θεωρείται η λευκή γυναίκα με την φωνή μαύρης. Το «μαργαριτάρι», είχε δυστυχώς αυτοκαταστροφικές τάσεις. Λάτρευε τα ναρκωτικά και το αλκοόλ. Προτιμούσε κυρίως το speed για να ταξιδεύει σε ψυχεδελικά μονοπάτια έμπνευσης.
Οι εμπρηστικές της ερμηνείες πάνω στη σκηνή, η μελαγχολική της τρέλα για το ποτό (αγαπημένο της ήταν το Southern Comfort), η ταραχώδης ερωτική της ζωή, μας δείχνουν τη φλόγα, τη φωτιά, την πυρκαγιά που έκαιγε μέσα της και την έκανε να λάμπει πάνω στη σκηνή και να παρασέρνει στους ρυθμούς της όλους τους ακροατές της καίγοντας και τους ίδιους. Ο θρύλος της J. Joplin άλλαξε την ιστορία του Rock ‘n’ roll.
ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ
1967 – Big Brother and the Holding Company
1968 – Cheap Thrills
1968 - Super Hits
1969 – I Got Dem Ol’ Kozmic Blues Again Mama!
1969 – Texas International Pop Festival Boot
1971 – Pearl
1971 – Rare Pearls
1972 – Joplin in Concert
1973 – Greatest Hits
1980 – Anthology
1983 – Farewell Song
1993 - Janis (3CD set)
1995 – 18 Essential Songs
1998 - Winterland
2001 - Love Janis
2007 – Very Best of Janis Joplin
1968 – Cheap Thrills
1968 - Super Hits
1969 – I Got Dem Ol’ Kozmic Blues Again Mama!
1969 – Texas International Pop Festival Boot
1971 – Pearl
1971 – Rare Pearls
1972 – Joplin in Concert
1973 – Greatest Hits
1980 – Anthology
1983 – Farewell Song
1993 - Janis (3CD set)
1995 – 18 Essential Songs
1998 - Winterland
2001 - Love Janis
2007 – Very Best of Janis Joplin
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου